چرا ادامه «بازی مرکب» نباید ساخته شود؟
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۵۹۲۸۸
ابراهیم عمران؛ بعد از تماشای سریال نه قسمتی «بازی مرکب» فرصتی دست داد چند قسمت پایانی فصل دوم سریال «دیدن» را نیز تماشا کنم. حیرت عجیبی داشتم از این همآوایی در بین دو سریال که هیچ یک تقدم و تاخری بر دیگری ندارند و منِ مخاطب هستم که بنا بر دلایلی آنها را در بازه زمانی مشترک نگاه میکنم.
قسمت آخر سریال «دیدن» آنچنان صحنههای خونین و کشت و کشتار دارد که با برخی سکانسهای بازی مرکب همخوانی دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بازی مرکب تکانهای است به انسانهای معاصر؛ آنانی که در هر وانفسایی خویش را میبینند و بس. برای دقایق و ساعاتی خوش بودن حاضرند کارناوالی از کشتن و خون بازی راه اندازند. آنسان که پیرمرد داستان لو میدهد. چهارصد و پنجاه و شش نفری که از فرط بحران اقتصادی و بدهیهای زیاد حاضرند در بازی مرگ و زندگی حضور به هم رسانند.
حال گیریم که در ابتدای کار نمیدانستند. ولی در پارت بعدی با اختیار و علم به پایان زندگی برگشتند و اینگونه انسانها در همه جای گیتی فراوان هستند و حالا نیز به مدد کرونا و بحرانهای بزرگ بیکاری و بیپولی تعدادشان از میلیونها نفر نیز افزونتر میرود. سازندگان کرهای نیم نگاهی به کرهشمالی و پاکستان نیز داشتهاند. با دو کاراکتری که خلق کردهاند. نمیدانم چرا از بین این همه کشور این دو جغرافیا را انتخاب کردهاند.
هر چند کشور شمالی میتواند به سبب همسایگی و ادباری که گرفتارش است؛ گزینه مناسبی باشد. ولی پاکستان و انتخابی از آسیای دور به حتم میتواند پیامهای نهفتهای داشته باشد که علی این داستان تا حدود زیادی با آن چهره معصومانه و سادهوارش؛ بیان تصویری خاص از مردمانی بود که تحت سیطره حکومتی ایدئولوگ زندگی میکنند. نمیدانم شاید اگر از چند کشور دیگر نیز داوطلب بازی جمع میکردند این همهگیری دیدن سریال؛ بازتاب پرمعناتری پیدا مینمود.
سرمایهگذاران مستقیم و غیرمستقیم این اثر به حتم رگ خواب مخاطب جهانی این کار را پیدا کرده بودند که اینگونه در چهار گوشه گیتی، حرف از این ساخته کرهجنوبی است. دنیایی که در آن مهر و وفا تا جایی وجود دارد که شرط بقا را تضمین نماید و آنجا که زیستن به فردیت میرسد، لاجرم انتخابی دیگر نیست. تا جایی میشود فداکاری کرد.
تا قسمتی میشود از خودِ وجودی گذشت و این پارادوکس عجیب زندگی است که این «تا»، تا کجا ادامه میتواند داشته باشد و نخش تا چه زمانی مقاوم است؟ در همهگیری کووید ۱۹ مشاهده کردیم که در ابتدا ماسک و دستکش در اقصی نقاط جهان در چشم بههم زدنی در آسمان و زمین ربوده میشد و احتکار.
آنانی که قویتر بودند به راحتی دسترسی داشتند به همه امکانات بهداشتی و در تولید ابتدایی واکسن نیز کشورهای دارا برای عموم مردم بیش از دو دوز تهیه کردند. پس مهربانی و عطوفت تا جایی است و بس. همانطورکه در قسمت ششم این سریال و در نبرد دو به دو میزان از خود گذشتگی نمایان شد و بهت و حیرتی که چشمان مخاطب نظارهگرش بود؛ بر اهمیت فرد محوری در دنیای امروز؛ صحه میگذاشت. بازی مرکب بار دیگر جامعه فرد محور را به درستی به تصویر گذاشت.
جمعیتی که با ماسک و برای خوشایند خویش، تعدادی را اجیر میکنند تا بالماسکهای از خون و کشتار راه اندازند و حتی در آن میان نیز به فکر لذات جسمانی و شهوانی خویشند و بس. مخاطب عام شاید از طنابکشی و تیلهبازی در جای جای دنیا، ذهنیتی مشترک داشته باشد ولی شاید آگاه نباشد در پس این طنابکشی و تیله انداختنها، سرانی نشستهاند و برای دیگران نقشه زندگی میکشند.
گویی بیراه نبود و نیست و نخواهد بود که از قدیم میگفتند دنیا را چند نفر میگردانند و هر چه بخواهند انجام میدهند در پس پرده و این دموکراسیها و استبدادها نیز سویه ظاهری هستند برای پیشبرد لختی آسایش این گروه ناپیدا. قصد میکنند در امریکا و اروپا آزادی نسبی باشد؛ در آفریقا گروههای واپسگرا؛ در آسیا طالبان و داعش و القاعده باشند و همه اینها در لوای خوش بودن آنان است و بس.ای کاش سازندگان این سریال به فکر فصلهای بعدی نباشند؛ چون که آش را از اینکه هست بیشتر شور میکنند.
ما میدانیم در این بازی همه بازیچهایم؛ چه در بازیای، چون مکعب چه در بازی اصلی زندگی. بیشتر از این به رویمان نیاورید با مدیوم سینما و تلویزیون که چقدر برای سنت و دلار و یوآن و وون و ریال، حاضریم از همه عبور نماییم. بسمان بود این سریال در این روزگار محنتبار...!
منبع: فرارو
کلیدواژه: بازی مرکب سریال بازی مرکب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۹۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سریال «سلمان فارسی» ۱۴۰۵ به پخش میرسد
به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سیما، در ابتدا جبلی در کنار داود میرباقری (کارگردان) ، برمهانی (معاون سیما) و حسین طاهری (تهیهکننده) و گروه همراه به تماشای سکانسهایی از پروژه نشستند و بخش هایی از سریال در حضور وی تصویربرداری شد. در ادامه میرباقری و طاهری، رئیس سازمان صداوسیما را در جریان روند تولید سریال قرار دادند و توضیحاتی درباره لوکیشن آتشکده ماربین ارائه کردند.
بیشتر بخوانید: کدام بازیگران سینما در نقش معلم ظاهر شدند؟انوش معظمی، امیررضا دلاوری، فرخ نعمتی و حسام منظور از جمله بازیگرانی بودند که در لوکیشن آتشکده ماربین حضور داشتند و مقابل دوربین رفتند.
سکانسی که در بازدید جبلی تصویربرداری شد، مربوط به بازی انوش معظمی و حضور هنروران بسیاری بود که در کنار این بازیگر قرار داشتند.
جبلی در حاشیه بازدید از پشت صحنه این سریال گفت: ما در سازمان صداوسیما تمام هم و غم و تلاشمان این است که نیازهای این مجموعه فاخر و تاریخی و جریان ساز تامین شود. خوشبختانه مراحل تولید اعم از تهیه و تامین زیرساخت ها و ساخت و سازها و یا تامین مراحل مختلف تولید طبق برنامه پیش می رود.
وی ادامه داد: امسال یکی از سخت ترین سالهای تولید سریال در طول این هفت سال است که تولید این سریال آغاز شده است. می توانم بگویم امسال یک سال سرنوشت ساز است. لذا وظیفه ما در سازمان صداوسیماست که از همه ظرفیت ها و اختیاراتمان استفاده کنیم تا این مجموعه طبق برنامه ریزی پیش برود. چون استاد میرباقری و همکارانشان با جدیت مثال زدنی کار را پیش می برند. در سرمای زمستان و در مناطق پربرف و در گرمای تابستان زیر آفتاب کار را با دقت و وسواس و حساسیت کار را دنبال می کنند. امیدوارم ما و همکارانمان در سازمان و به خصوص سیمافیلم هم بتوانیم همچون گذشته در خدمتشان باشیم.
در ادامه میرباقری درباره روند تولید سریال افزود: فصل تولد سلمان را گرفته ایم و این روزها کار ادامه دارد. در اصل سکانس ها مربوط به بودخشان (پدر سلمان)، فرماندار جی است که در آتشکده ماربین مقابل دوربین می رود.
وی در پاسخ به این سوال که کار چه زمانی به پایان خواهد رسید هم گفت: ما طبق برنامه پیش می رویم؛ تدوین هم در حال انجام است و تلاشمان میکنیم سریال را سال ۱۴۰۵ به پخش برسانیم.
اینجا یک دانشگاه عظیم استحسین طاهری هم درباره تولید سریال گفت: سلمان فارسی یکی از مجموعه های بزرگ صداوسیماست که در تولید آن هم نگاه مدیران و هم نگاه ما به آینده و نسل های بعدی است. اینجا یک دانشگاه عظیم است که نسل ها را برای صنعت فیلمسازی رشد می دهد.
وی ادامه داد: در معماری مجموعه تلاش شد تا یک کار جدی از ایران باستان را به جا بگذاریم. دوره ای که مغفول مانده بود اما با همت دکتر جبلی این بستر ایجاد شد.
جبلی در انتها به تماشای راش هایی از سریال نشست و با طاهری، میرباقری و احمدجو درباره قصه و بخش های مختلف این سریال گفتوگو کرد.
انتهای پیام/
کد خبر: 1229250 برچسبها سریال