Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@09:46:00 GMT

نگاهی به سریال ساخت ایران 3 / چرا این سریال ارزش دیدن ندارد؟

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۴۴۰۶۲

نگاهی به سریال ساخت ایران 3 / چرا این سریال ارزش دیدن ندارد؟

 خبرگزاری فارس ـ گروه سینما:  «ساخت ایران» نام مجموعه‌ای در نمایش خانگی است که فصل نخست آن در سال ۱۳۹۰ منتشر شد و توانست بعد از سریال «قلب یخی» مهم‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی در سال‌های ابتدایی شکل گیری این مدیوم باشد. اولین فصل سریال ساخت ایران  بدلیل بهره گیری از بهترین‌های کمدی ایران از پیمان قاسم‌خانی و مرحوم خشایار الوند در مقام نویسنده گرفته تا فیلمساز باتجربه ای چون غلامحسین لطیفی و کمدین طنازی چون امین حیایی و سوپراستاری چون محمدرضا گلزار و فرمول موفق و تجربه شده‌ی در کنار هم قرار گرفتن دو دوست؛ یکی شوخ و ساده لوح و دیگری جدی و دانا، تا حدود زیادی توانست مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد و بدلیل رعایت خط قرمزهای سریال سازی تلویزیون چه در مضمون و محتوا و چه در حجاب بازیگران بعد از مدتی از شبکه آی‌فیلم نیز پخش شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایطی که به نظر می‌رسید این سریال برای همیشه فراموش شده ناگهان در سال ۱۳۹۶ خبر بازگشت آن اعلام شد. با این حال عوامل سریال ساخت ایران ۲ با فصل نخست متفاوت بودند. کارگردانی سریال برعهده برزو نیک‌نژاد بود و فیلم‌نامه آن هم توسط امیر عربی نوشته شده بود، البته دو شخصیت اصلی فصل اول یعنی امین حیایی و محمدرضا گلزار در فصل دوم نیز حضور داشتند‌ اما در "ساخت ایران ۲" نه از مضامین اجتماعی  و سیاسی چون فرار مغزها و انتقاد از مسئولان بی تدبیر خبری بود و نه شوخی‌های ناب و جذاب. در این فصل شوخی‌ها عمدتا یا براساس تحقیر و توهین و فحش دادن شخصیت ها به یکدیگر بود و یا با اضافه شدن شخصیت فرهاد با بازی تکراری محسن کیایی در نقش پسری که مدام بدنبال گول زدن دخترهای پولدار و تلکه کردن آنهاست، مبتنی بر شوخی‌های اروتیک و جنسی. در این فصل همچنین سازندگان سعی داشتند به جای طراحی قصه، صرفا خلاقیت شان را در قرار دادن بازیگران در لوکیشن‌های متفاوت به کار گرفته و از جذابیت‌های بصری و گردشگری کشور چین برای جذب مخاطب کمک بگیرند. در نتیجه فصل دوم نتوانست انتظار مخاطب را برآورده کند و از آنجا که صرفا از شبکه نمایش خانگی پخش شد، چندان دیده نشد.

 حال بعد از ۴ سال امیر عربی _ نویسنده فیلم‌نامه فصل دو_ برای سومین فصل سریال هم بازگشته اما کارگردانی سریال ساخت ایران ۳ برعهده بهمن گودرزی است که اساسا کارگردانی بی کارنامه است.

«ساخت ایران ۳» همانند دو فصل قبلی خود باز هم از فرمول تکراری بازیگر زن خارجی بی‌حجاب که البته در این فصل مشهورتر است و آزادانه آواز می‌خواند و فیلمبرداری در خارج از کشور و اینبار ترکیه برای جذب مخاطب استفاده کرده است اما به قدری بی هدف،بدون داستان و فاقد روایت است که مخاطب اصلا نمی‌فهمد با چه توجیهی این فصل ساخته شده است؟ بخصوص آنکه تنها نقطه اشتراک آن با دو فصل گذشته تنها حضور امین حیایی در نقش غلام همان پسر پایین شهر و ساده لوح و گاه احمقی است که در هر فصل عاشق یک نفر می‌شود و همیشه هم ناکام می‌ماند. در این فصل خبری از گلزار هم بعنوان عامل مهم جذب مخاطب نیست و دو شخصیت اصلی داستان یعنی غلامحسین و مرتضی با بازی نچسب و اغراق آمیز مجید صالحی، هردو احمق و در واقع ابله هستند. در سریال غلام با وجود تمام حماقت‌هایش راهنمای مرتضی است و در واقع کوری عصاکش کوری دیگر است و نتیجه این می‌شود که در کل داستان مخاطب تنها شاهد خراب کاری‌های اعصاب خردکن این دو نفر است.

به زعم منتقدان:«شوخی‌هایی این سریال به شدت سطحی است و مخاطب مدت‌ها است که به این شوخی‌ها نمی‌خندد! قصه در تراز با شوخی‌هاست، ضعیف و کلیشه‌ای است. شخصیت‌پردازی در «ساخت ایران ۳»وجود ندارد. همه شخصیت‌ها از غلام گرفته تا سیاوش، ستاره و دیگران تیپ‌های تکراری، آشنا و کلیشه شده تلویزیونی هستند. کم کاری در تمام بخش‌های سریال دیده می‌شود. وضعیت به حدی بد است که حتی شما می‌توانید سبز بودن پرده کروماکی‌ها رو در سریال ببینید!» 

«ساخت ایران ۳» سریال جدید «فیلیمو» به حدی ناامیدکننده و بی‌هدف به نظر می‌رسد که می‌توان همکاری جدید امین حیایی و مجید صالحی را بدترین سریال شبکه نمایش خانگی در سال ۱۴۰۱ نام‌گذاری کرد. سریالی آشفته و بی‌منطق با سکانس‌هایی پاره پاره و از لحاظ محتوایی بسیار سخیف و بی‌مایه برای مخاطب و احتمالا پر مایه_کسب در‌آمد زیاد- برای بازیگران نام آشنای‌اش. در آخر اینکه وقتی امین حیایی و مجید صالحی در چهلمین جشنواره فیلم فجر، زوج  درخشان فیلم سینمایی متفاوتی چون «برف آخر» را تشکیل دادند کسی باورش نمی‌شد که دوباره اینچنین دست به خود زنی بزنند و در سریالی چونین ضعیف، جایگاه خود را به خطر انداخته و به شدت آن را تقلیل دهند.

یک بار برای همیشه باید به این بازیگران گوشزد کرد که«بازار گورستان است» و اگر به دام  آن بی‌افتند بی‌تردید خیلی زود از مدار موفقیت خارج می‌شوند و فراموش می‌شوند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ساخت ایران3 فیلیمو ابتذال در هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۴۴۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا کشوری مثل مصر سریال «حشاشین» را ساخت؟

نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام سید علی بطحایی مدیر کل پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقه‌شناس و پژوهشگر جریان‌های اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.

بطحایی بحث خود را با موضوع جریان‌های فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال حشاشین نسل جدید را درگیر کرده است. نسل جدید بر خلاف ممانعت‌ها این سریال را دیدند. نظر کلی بنده از سریال همان ضرب المثل معروف است که گفت «بعضی‌ها کج گفتند، اما رج گفتند.» کج گفتنش با آقای دکتر فرمانیان و دانشور است و رج گفتنش با من. رج گفته یعنی برنامه و هدف دارد و کار او روی حساب است. روی جریان‌های فکری، این سریال را ارائه داده است. این سریال را در قد و قواره سریال تاریخی نبینیم بلکه این فیلم، یک نبرد جریانی است که صحنۀ آیندۀ جهان اسلام را تشکیل می‌دهد. نبرد جریان‌های فکری در این اتفاق رخ می‌دهد. به چه معنا؟ جریان شناسی جهان اسلام حوزه مغفولی است. آینده پژوهیِ آن، مغفول‌تر است و از همه مغفول تر، نبرد بین جریان‌هاست که صحنه آینده جهان اسلام را شکل می‌دهد. در مصر و تونس و مغرب و ترکیه همین گونه است. تلاقی جریان‌ها صحنه آینده جهان اسلام را می‌سنجد.

وی افزود: اسلام سنتی خیلی در تلاقی با جریانات وارد نمی‌شود و حاشیه امنی برای خود دارد. روشنفکری هم بدنه‌ی مردمی ندارد و حضور اجتماعی هم نمی‌تواند داشته باشد؛ منتها سه جریانِ اسلام سلفی با قرائت جامعی که دارد و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنه‌ی آینده جهان اسلام را می‌سازند که باید در حوزه آینده‌پژوهی به آن توجه کنیم تا به مشکلی برنخوریم. 

سریال حشاشین به نزاریان شام ارتباط دارد

بطحایی گفت: باید به نکته‌ای توجه شود؛ اگر توجه نکنیم، بقیه تحلیل‌ها فایده نخواهد داشت. چون بعضی می‌گفتند این سریال آمده تا ولایت فقیه یا مهدویت را بزند، اما سرحلقه این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را داشت؟ چون نزاریان ارتباطی به مصر ندارد. نزار پس از اینکه از خلیفه نهم عزل می‌شود، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر می‌رود و مدتی در آنجا می‌ماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت دارم، سکه‌ای ضرب می‌کند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری می‌شود. مدت کوتاهی حکومت می‌کند و بعد لشکری می‌آید و او را می‌کشند؛ بنابراین این سریال به مصر مربوط نیست به لوئانته یا نزاریان شام ارتباط دارد و عمدۀ آن به ایران مرتبط است. مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریان‌ها و فرقه‌ها بپردازند و ما با اسلام سیاسی‌هراسی مواجه شویم. پنج قسمت اولش است که به اسلام سیاسی برخورده است.

مصر لیدر جریان فکری جهان اسلام است

وی با طرح این سؤال که در مصر چه اتفاقاتی افتاد، گفت: باید موج‌های تاریخی مصر را یک مرور کنیم و بعد ببینیم اسلام سنتی و سایر جریان‌های فکری چه واکنشی نسبت به این موج‌ها داشتند. از ۲۲۶ سال قبل در ۱۲۱۳ قمری یا ۱۷۹۸ میلادی که ناپلئون حمله می‌کند و می‌گویند توپ‌های ناپلئون مسلمانان را بیدار کرد، تقریباً ۶ موج مصر را فرا گرفت. مصر با بقیه کشور‌های عربی تفاوت دارد. کشور‌های عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد. 

بحطایی ادامه داد: کتابی با نام «مصر از زاویه‌ای دیگر» از خانم جمیله کدیور منتشر شده است. سفرنامه ۳۰۰ صفحه‌ای جریانات فکری را در آن بازه زمانی خوب ریشه‌کاوی کرده است. مصر مهم است. شناخت مصر مهم است. این سرزمین، لیدر جریان فکری جهان اسلام است. از ۲۲۶ سال قبل تا الان جریان اول که تاکنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و طهطاوی بود. کتابی با عنوان «تخلیص الابریز فی تلخیص با‌ریز» نوشته شد. یعنی پاکسازیِ آب را بیاور تا چهره مشعشع پاریس را نشان دهیم. در این کتاب اولین واکنش‌هایی که اسلام نسبت به مدرنیته و حمله ناپلئون دارد و علت عقب ماندگی اسلام را خوب تحلیل کرده است. اینها نسل اول هستند که با سخت‌افزار‌های غرب مواجه می‌شوند که چرا غرب از جهت‌های مختلف جلوتر از ما است. این جریان شکست می‌خورد.

این پژوهشگر فرقه‌ها گفت: نسل دوم امثال سید جمال است که بیداری اسلامی را مشخص می‌کند و عبدُه که اسلام انقلابی و بیداری را مطرح می‌کنند. نسل سوم، با جنگ جهانی اول مواجه می‌شود که سعد زغلول است. در این دوران بریتانیا جدا می‌شود. 

روح فرهنگیِ حاکم بر مصر را تفکرات سکولار شکل می‌دهد

وی با اشاره به اینکه از کنار نسل چهارم و پنجم سه جریان شکل می‌گیرد، افزود: یکی پان عربیسم است به سردمداری جمال عبدالناصر. او ناسیولانیست دیکته‌ای و دیکتاتوری است. دوم، حسن البناء است که در همین دوران، شکل‌گیری اسرائیل را شاهدیم. پان‌عربیسم در مصر خودش را خوب نشان می‌دهد. در کنارش طه حسین است که نباید آن را متعلق به گذشته بدانیم. دقیق‌ترین بسته‌ای که درباره سکولاریزم و لیبرالیسم در مصر ارائه می‌شود، متعلق به اوست. در کتاب‌های «فی الأدب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «مستقبل الثقافة فی مصر» اندیشه خود را می‌گوید. تکلیف خودش را مدرنیته مشخص می‌کند. به جهان اسلام نسخه می‌دهد که چه قسمت‌هایی از فرهنگ غرب را بگیریم. وزیر امروزین مصر می‌گوید روح فرهنگیِ حاکم بر مصر، طه حسین است.

بطحایی گفت: الان در مصر دوئلی بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار است. تقریباً اسلام سنتی جمع شده است. تنها یکی از مشاوران احمد الطیب گفته بود سریال حشاشین به فرقه‌گرایی منتج می‌شود. اسلام سنتی در مصر اسلام کاملاً کنترل شده است. در هر صورت الأزهر واکنش مطلوبی ندارد. اما میدان‌دار در تمام این صحنه‌ها، خالد منتصر و عکاشه است. اینها افراد تأثیرگذاری هستند. پزشک خالد در خیلی از حوزه‌ها وارد شده و سکولاریزم است. او دو سفر به آلمان و هلند می‌رود. می‌گوید واکنش‌ها را نسبت به حشاشین می‌دانم. با مسلمانان هلند که صحبت کردم، از لحاظ لهجه انتقاد کردند،، اما از نظر جریانی می‌گویند، به نظر ما بهترین فیلمی است که توانسته اسلام سیاسی و تکفیری‌ها را منکوب کند.

وی با تصریح بر اینکه خوراک این فیلم کاملاً جریان‌شناسانه است و تاریخی نبینیم، در بیان راهکار گفت:، اما چکار کنیم؟ به ذهنم می‌آید اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همچنان که خود اسماعیلی‌ها سکوت کردند. صحبت درباره نزاریان باید متولی داشته باشد. ایران جزو تاریخش است، اما درباره حشاشین که مقداری مسئله دارد، نمی‌تواند صحبت کند. باید امثال آقاخان صحبت کنند. ما انتظار داریم وارد صحنه شود. البته آقای داریوش محمدپور از مؤسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.

منبع: تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • چرا کشوری مثل مصر سریال «حشاشین» را ساخت؟
  • حواشی ناتمام «حشاشین»، مهمان ویژه نمایشگاه کتاب و خبرهای جدیدی از حج
  • وقتی سرگرمی، قربانی بزرگ شعار دادن می‌شود /چرا «نون خ» در فصل پنجم مورد استقبال قرار نگرفت؟
  • بازدید مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از مراکز خرید گندم در خوزستان
  • ۱۳ میلیون دلار برای القای تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه | جعل تاریخ در سریال حشاشین
  • آقای سعید آقاخانی، ما تحمل می‌کنیم، اما دل خودتان نسوخت؟
  • علت ممنوعیت سریال مصری حشاشین؛ تحریف تاریخ ایران
  • شوخی دور از ذهن ابراهیم رئیسی با محافظان خود در مناطق سیل زده (فیلم)
  • شوخی جالب مولر با ستاره رئال‌مادرید: جاسوسی می‌کنی (فیلم)
  • توسعه روابط تجاری و اقتصادی با مالزیایی ها در نمایشگاه اکسپو